onsdag 2 oktober 2013

State-of-the-art analysis och think aloud evaluation!




Visitstockholm.com av Josefine Lindqvist
 
Visitstockholm.com
State-of-the-art analysis

Fokus ligger på den målgrupp vi riktar in oss på på grund av stor hemsida. 

Går att sortera, men det är väldigt begränsat
Bra: Stora tydliga knappar kring resa, stanna, äta och vad man kan göra. Finns på åtta standardspråk inom Europa. Det finns ett sökfält överst på sidan som är lättillgänglig.  På “att göra” står det pris och användarnas betyg på aktiviteten. Finns olika sorteringar som beror på vilken knapp man klickar på.

Dåligt: Går inte att sortera på mindre kategorier inom “att göra” t.ex. museum, arkitektur, opera, gallerier, familjeaktiviteter osv. Det står inga öppettider/datum när man väljer en sak att göra, inte heller finns det detaljer kring hur man tar sig dit.

För vem är den riktad/Vem använder webbsidan?
Det finns något för alla turister på denna hemsida, till och med om man inte bestämt sig för att åka kan man hitta tips på varför man ska åka. 

Think aloud evaluation

Användare: Ung kille som är datorvan
Uppgift: Boka hotell samt hitta ett museum du ska åka på idag.

Bra: Det går att läsa reviews på hotell och aktiviteter som visar vad andra tycker. Det finns olika sortering hotell vilket gör det lättare att leta efter ett hotell som passar. Finns top 10 på aktiviteter. Finns pris och adress på aktiviteter.

Dåligt: Hemsidan byter färg när en ny sida öppnas, min person tror att den har gått in på en annan hemsida. Hittar inte de stora “rubrikknapparna” utan går istället in på aktiviteter genom top 10 att göra i Stockholm. När han försöker hitta öppettider och kommunikationsmedel måste man gå in på en annan sida.


Tripadvisor av Sara Norrby

State-of-the-Art Analysis


Appens startsida
Tripadvisor finns både som hemsida och app, jag har valt att titta på appen till iPhone. TripAdvisor är en app där man kan hitta olika restauranger, hotell, flygresor eller saker att göra. De förslag som man får fram är betygssatta av andra användare och man kan även läsa deras kommentarer. För att använda TripAdvisor behövs anslutning till internet och för att använda den till sin fulla kapacitet krävs även att platstjänster är aktiverat, alltså att appen ska kunna fastställa din position.

Bra: Vyerna är överskådliga och valen som användaren kan göra är tydliga. Inom de kategorier som finns kan man söka objekt och specificera de krav man har, så som pris, typ av aktivitet/restaurang/hotell och plats. Man kan även välja att söka på objekt nära ens position. Objekten kan sorteras efter avstånd eller betyg. Betyg ges av andra användare och man kan även läsa deras kommentarer. Det är positivt att denna app inte kräver att man är inloggad för att ta del av de viktigaste funktionerna. Man kan få en vägbeskrivning från sin nuvarande position till det objekt man väljer.

Dåligt: I en av kategorierna, restauranger, finns det närmare 40 olika val av kök vilka alla är väldigt specifika. Det är inte överskådligt och det blir svårt att välja. Den generella sökfunktionen som finns på startsidan föreslår objekt och platser medan du skriver. Förslagen är alla objekt och städer i hela världen som matchar det du söker och den föreslår därför sällan rätt förrän du skrivit klart. 

Think Aloud Evaluation

Sökning efter saker att göra i närheten
Användare: Anna, 19 år. Van användare av iPhone men har inte hört talas om TripAdvisor tidigare.
Uppgifter: Hitta något att göra nära dig och hitta ett museum som har öppet just nu.

Det fungerar bra att hitta något nära då Anna snabbt förstår hur hon ska hitta det, men hon förstår däremot inte att appen inte hittar några objekt för hennes sökning utan väljer då knappen "Lägg till en plats". 

Mindre bra fungerar det också då Anna väljer att söka i sökfältet efter museum och blir förvirrad av de förslag som kommer upp. Bättre är det när hon byter taktik och väljer "Att göra" från Startmenyn. För att hitta ett museums öppettider måste går hon via appen in på museets hemsida då det inte står med i beskrivningen av appen. Det är dock otydligt för henne att hon är inne på deras hemsida via appen.


För vem är den skapad/Vem använder appen?
Tripadvisor är till för personer som är vana användare av appar och smarttelefoner. Den kan användas av så väl av turister som invånare i en stad.


Top 10 Stockholm av Marcus Rönnmark

State-of-the-Art Analysis

 Jag har gjort min SotA analys av guidenboken Top 10 Stockholm. Det är en guidebok som är fylld med olika topplistor över olika saker i Stockholm. 


Bra: Den är väl strukturerad, har en tydlig indelning efter stadsdel och är överlag väldigt lätt att använda. Det är en lagom mängd information om varje objekt och det står alltid priser om det är så att en aktivitet kostar pengar. Den innehåller även en större karta över Stockholm samt mindre kartor över tunnelbanenätet. Det jag gillar mest är att det är mer än bara museer, restauranger och hotell som står med. Den har även listor på saker som t.ex. "Top 10 Saker man bör undvika" och "Top 10 Praktisk information"

Dåligt: Det sämsta med boken är att den är just en bok. All information är statisk och kommer bli utdaterad förr eller senare. Det går inte att få någon information om temporära förändringar.


Think aloud evaluation

Användare: Resvan ung tjej.
Uppgifter: Hitta museum och se om det är öppet imorgon samt hitta ett hotell i valfri prisklass.

Resultat: Att hitta ett museum som verkade intressant gick väldigt fort. Direkt i innehållsförteckningen så fanns det några museum under kategorin Stockholms Top 10. Hon bläddrade snabbt upp det museum som hon fastnade för men då blev det svårare att hitta öppettiderna. Efter lite bläddrande och letande så hittade hon öppettiderna och fastslog att museet högst troligen är öppet imorgon.

Att hitta ett hotell visade sig vara en större utmaning. Hon gick tillbaka till innehållsförteckningen i början och började leta sig igenom den. Efter att ha tittat igenom den några gånger så hittade hon tillslut underrubriken "Övernattning". När hon väl bläddrat sig fram till de sidorna så var det inga problem att hitta ett hotell som passade hennes behov och budget perfekt.


Vasamuseets Hemsida av Lennart Jönsson


www.vasamuseet.se

State-of-the-art analysis

Bra: Finns tider direkt på första sidan. Menyn har en annan färg så man direkt förstår att det är någon form av meny. Hemsidan finns på 38 stycken olika språk. Väldigt mycket information om utställningar, skeppet och forskning. Finns en knapp för att gå till en lättläst sida med mer kompakt och lättläst information. 

Dåligt: Menyn ändrar orientering efter att man har klickat på en länk. Man ser inte på direkten var man har kommit någonstans då vasamuseet loggan är liten och otydlig. Stora bilder som rullar där vissa är bra och vissa är dåliga.

För vem är den riktad och vem använder hemsidan?
Hemsidan är en sådan som man blir länkad till för mer information och eftersom hemsideadressen är på svenska så måste turister som är där veta vad dom letar efter. Väl på hemsidan har dom gjort det lätt för folk att komma dit och läsa på om museet.
Hemsidan finns på ett lättare språk så kan tänka mig att dom har tänkt på skolklasser och yngre personer också för att bredda sin målgrupp. 


Think Aloud evaluation

Användare: Tekniskt van tjej

Bra: Lätt att hitta den information hon ville ha. Hemsidan verkade vara konstruerad bra och lätt att följa. Många olika sätt att hitta till vasamuseet. Man kunde navigera sig både längst uppe och längst nere.

Dåligt: Hemsidan bytte tillbaka till svenska om man klickade sig tillbaka till startsidan via ikonen. Om man inte varit van internetanvändare kanske man inte förstår att man måste klicka på en vasaskeppsikonen för att komma till startsidan. Om man inte hittar i Stockholm så kändes kartan ofullständig. Skulle kanske behövas någon interaktivitet där man kunde hitta vägbeskrivningar från där man är. 


Fysisk karta av Carolina Ring

State-of-the-art analysis

Bra:
Kartan var relativt lätt att få tag på (i andra turistbutiken jag gick in på fick jag en) och den löper en liten risk att ”sluta fungera”, man måste då fysiskt ha sönder den. Innehöll en separat tunnelbanekarta samt en inzoomning på gamla stan samt runt Sergels torg. På den stora kartan fanns markeringar för sevärdheter listat på sex språk. Så kallade hop-on-hop-off busslinjer för turister fanns markerade samt toaletter i gamla stan.

Dåligt:
Vissa torg är dåligt utmärkta eller ser ut som parker. Det finns ingen sammanfattad lista för siffermarkeringarna på butiker och det tog en stund att inse att de står i samband med reklamen runt kartan. Finns en begränsning på hur många språk man kan översätta till och all reklam står endast på engelska. Kartan har så klart begränsat utrymme och den är något otymplig om man vill ha hela utvikt samtidigt. Det står inte vad tunnelbanestationerna heter på kartan vilket gör det svårt att planera en smidig resa samt att det inte finns något om avgångstider på hop-on-hop-off bussarna. 


Think aloud evaluation

Matilda 20 år relativt ovan kartor.
Ombedd att hitta från en specifik plats till vissa museer inklusive resväg.

Resultat:
Det gick ganska fort att hitta gatan då hon ”visste” att hon var i gamla stan. Det tog dock lång tid för henne att uppfatta att det fanns en lista med sevärdheter där nämnda hotel fanns med på listan. Hon hade svårt att bestämma sig för om hon skulle gå eller inte då hon inte visste vilken tunnelbana hon var vid eller vilken skala det var på kartan och därvid hur långt det skulle vara att gå. Hop-on-hop-off bussarna gick dock bort då hon ville åka kommunalt. Funderade över vad siffrorna betydde (de som var hopkopplade reklamen). I brist på att kunskap om busslinjer valde hon att ta tunnelbanan så nära hon kunde och sedan gå. I allmänhet var det svårt för henne att hitta specifika platser på kartan när hon inte visste var de låg och hon hade ingen fokus på reklamen runt om eller inzoomningarna som fanns på bakre sidan av kartan.

För vem är den riktad och vem använder kartan?
Jag skulle tro att den används av de flesta turister som inte har access till smartphone eller internet under besöket för att hitta i staden. 

Infospot Stockholm av Lukas Häggström

State-of-the-Art Analysis

Infospot Stockholm är en applikation jag hittade genom att söka i androids play store med orden ”Visit stockholm”, något jag kan tänka mig att folk kanske söker på när de letar appar i stockholm.
Det som är bra med appen är att den är väldigt tydlig. Det finns klara kategorier med olika saker att göra i Stockholm och det finns en karta som visar diverse olika saker och var du är någonstans. Man kan dessutom se var t.ex. ett specifikt museum ligger på kartan för att lättare hitta det.

Däremot finns det mycket som känns bristfälligt i applikationen. Infon är inte ordentligt korrläst och det allmäna intrycket av av appen är att den är ganska oprofessionell. Kartan är inte speciellt bra och känns klumpig jämfört med t.ex. google maps. Det går inte heller att zooma in speciellt långt vilket gör att det ser väldigt smått och petigt ut.
Funktionen Near i applikationen

Den har en intressant funktion som heter ”Near” vilken drar upp din kamera och är tänkt att fungera så att du kan vrida kameran och se vad som ligger åt varje håll. En kul idé men den är förvirrande i början och känns överflödig. Jag hade hellre tagit en lista över saker som ligger nära, sorterade på avstånd.
Överlag är jag inte alls ett fan av Infospot stockholm. Det känns som att applikationen är halvklar och gör i princip det minsta möjliga man kan förvänta sig av den.

Think aloud evaluation
Kartan i Infospot Stockholm

Användare: Tekniskt van kille, 23 år.
Uppgift: Leta upp nobelmuseet på appen och försöka ta sig till detta.

Det var lätt att hitta museet på appen men kartan är inte speciellt bra och gör det inte speciellt mycket lättare att ta sig till målet. Han påpekar att kartan känns som en dålig version av google maps.
Efter lite meck med kartan för att se vad den kan och inte kan göra läser han på mer om museet. Informationen känns väldigt grundläggande och ganska bristfällig. Det som är bra är att det finns info om när det kostar på museet, deras öppettider och telefonnummer till museet.
Överlag tycker han appen känns som en gratisversion av något som skulle kunnat göras bättre. Mycket finns att göra kort och gott.

För vem är den skapad/Vem använder appen?

Infospot Stockholm är till för relativt vana användare av smartphones och kan användas av både turister och folk som redan bor i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar